מדוע חשובה לעסק שלך תוכנית שיווקית?
הגדרת השוק אליו משויך מוצר או שרות מסוים היא חשובה ביותר, במיוחד בעולם בו מיום ליום נוצרות יותר ויותר נישות ספציפיות.
לדוגמה, אם בעבר היה קיים שוק כללי של "אביזרים לטלפונים סלולריים", הרי שהיום יש כבר שווקים כמו "אביזרים נלווים לאייפון" שהם חלק משוק האביזרים הכללי. כל שוק שכזה פונה לקהל צרכנים מעט שונה ובכל שוק כזה, יש להתמודד עם מתחרים אחרים (שגם הם בעצמם יכולים להיות חלק משוק גדול יותר, לדוגמה Hot Mobile שהיא חלק מחברת Hot).
תוכנית שיווקית למוצר מול תוכנית שיווקית גיאוגרפית
בנוסף להגדרת "שוק מוצר", קימת גם הגדרה ל – "שוק גיאוגרפי". הגדרה זו רלוונטית בעיקר לחברות גדולות הפועלות במספר אזורים באותה מדינה או ארץ, או חברות שהשירות שהן מציעות הוא בעל פן גאוגרפי מובהק. דוגמה לחברות כאלו הן חברות השכרת הרכב לפי שעה כדוגמת Car2Go או חברות להשכרת אופניים בתל אביב.
למרות כל מה שנכתב עד כה, חשוב לדעת כי שווקים עשויים להיות דינאמיים ולהשתנות. אם ניקח לדוגמה את חברת "קרוקס" שבתחילה פנתה או ורק לאלו אשר חיפשו נעליים נוחות וקלות, הרי שהיום היא פונה גם למי שמחפש נעליים אלגנטיות, וזאת מתוך הבנה שנעלי הקרוקס המקוריות לא נחשבו ליפות או אסתטיות במיוחד.
מדוע חשובה הגדרת שוק מדויקת בתוכנית שיווקית?
הגדרת השוק בתוכנית שיווקית בצורה מדויקת ממקדת ותוחמת את קהל היעד הרלוונטי, ומביאה לחיסכון משמעותי בנושא השיווק והפרסום. לדוגמה, חברה אשר מפרסמת בעיקר מוצרי היגיינה לנשים, יכולה לצמצם את תקציב השיווק שלה בטלוויזיה אם תפרסם רק בשעות הערב ושעות הלילה (שעות בהן נשים צופות בטלוויזיה). באופן דומה, אתרי אינטרנט בדרך כלל מתמקדים בשיווק באמצעות רשת האינטרנט, ויודעים בדיוק היכן לפגוש את הלקוחות הפוטנציאלים, ורק לעיתים נדירות מפרסמים גם בטלוויזיה או ברדיו.
הגדרת השוק עוזרת בזיהוי התחרות בסביבה העסקית בה העסק פועל. ניתוח המתחרים הוא הכרחי לצורך יצירת בידול למותג שלך (מה המותג שלך אומר, מציע או פועל אחרת מהמתחרים).
הגדרת השוק בתוכנית שיווקית יכולה גם לעזור בתהליכי ניתוחי הסביבה בה פועל המותג. אם נחזור אל חברת השכרת הרכב לפי שעה , Car2Go, הרי שהחברה החליטה להציב את המכוניות שלה במספר ערים במרכז וכמו כן במספר ערים נוספות הקרובות לצירי תחבורה ציבורית ראשיים, לדוגמה, ליד תחנת הרכבת בבנימינה. הגדרת השוק המדויק מבחינה גיאוגרפית, אפשר לה לרכז את מאמצי השיווק וההקמה באזורים מסוימים בלבד ובכך לחסוך בתקציב השיווק ואף בכוח האדם.
דוגמה אחרת מעניינת לא פחות היא המיזם של Fiverr. המיזם מאפשר לכל מי שמסוגל לתת שירותים דרך הרשת , להציע את שירותיו תמורת סכום של כמה דולרים בודדים. בניגוד לאתרים כמו Amazon או eBay, ב – Fiverr החליטו מלכתחילה להתרכז בתחום השירותים הלא מוחשיים, ולכן הם מסוגלים לנהל את האתר מנקודה מרכזית אחת מבלי שיצטרכו לפקח על שליחה או אריזה של מוצרים פיזיים כלשהם. למעשה , ניתן להגיד שהם משהו שוק משלים לשוק של האתרים שהוזכרו קודם, ובכך למעשה ייצרו נישה חדשה.