תוכנית שיווקית – בידול « אדריכלות תוצאות באינטרנט

אדריכלות תוצאות באינטרנט

תוכנית שיווקית – בידול

אחת מנקודות המפתח בהצלחתו של כל עסק חדש, הוא היכולת ליצור בידול מהמתחרים. כיצד מיתוג יוצר בידול? ואיך גורמים ללקוחות להבין את הבידול? כיצד מיתוג שיווקי יוצר בידול ממתחרים?

תוכנית שיווקית - בידולהסיבה לכך היא שאם כל המתחרים מציעים בדיוק את אותו המוצר או השירות, הרי שהם נכנסים למלחמת מחירים בה מתחרה מסוים יכול לשבור את השוק ולגרום לתגובת שרשרת, שבה כל המתחרים האחרים ייאלצו להוריד מחירים. בסופו של דבר, רק המתחרים בעלי גב כלכלי חזק וכוח עבודה זול, יוכלו להמשיך ולשרוד. אין צורך להסביר מדוע מצב זה מסוכן מאוד לעסקים בתחילת דרכם, שעדיין לא הספיקו להתבסס ולבנות לעצמם בסיס כלכלי איתן. לכן, חשוב מאוד לתת דגש לנושא הבידול כאשר בונים תוכנית שיווקית בפעם הראשונה.

אם ניקח כדוגמה את שוק הסופרמרקטים הישראלי, נוכל להבחין כיצד הרשתות הגדולות דוחקות את המכולות הקטנות ומכניסות אותן למלחמת מחירים, בה הן בדרך כלל לא יכולות לעמוד. העסקים שכן מצליחים לשרוד הם אלו שמציעים בידול ממרבית המתחרים בשוק. אלה שהצליחו להיכנס לנישה ייחודית. בתוך קבוצה זו נמצאות הרשתות לממכר מזון "בריאות" ומזון אורגני. רשתות אלו מציעות מוצרים שאין במקומות אחרים (מוצרים מבודלים), ולכן הן יכולות לשרוד גם עם מספר קטן יחסית של סניפים, כיון שלרשתות האחרות לא משתלם לייבא את המוצרים הבריאותיים והיקרים יותר.

מיתוג יוצר בידול

לפעמים אין הבדל במוצר או בשירות עצמו, בהשוואה למתחרים. במקרים אלה האריזה היא זו שעושה את ההבדל. במילים אחרות, הבידול יהיה טמון במיתוג. המשווק, שלא מעוניין להיגרר למלחמת מחירים, יכול ליצור מיתוג נכון, בתוספת גימיק עם מסר מסוים, כדי ליצור בידול כבר בשלב הראשון של בניית תוכנית שיווקית. אחת מהדוגמאות המוכרות הן שתי חברות הסלולר "הוט מובייל" ו"גולן טלקום" שהדגישו את המחיר העממי שלהן, לפני כל דבר אחר, והצליחו למשוך מאות אלפי לקוחות, למרות תהליך התחברות לשירות שהיה מסורבל ופחות נוח מאשר בחברות הותיקות.

ואיך גורמים ללקוחות להבין את הבידול?

למרבה הצער, לעיתים בונים תוכנית שיווקית טובה, אך מתקשים לעלות על הנקודה הספציפית שתציג את הבידול לצרכנים בצורה הטובה ביותר. אחת הדרכים להתגבר על הקושי הזה היא באמצעות תובנה לגבי הצורך האמיתי של הלקוח. הבנה עמוקה של תחושות הלקוח, הרגלי הצריכה שלו, סגנון החיים, הסביבה, המשפחה ועוד, יעזרו להגדיר את הצורך האמיתי שלו ולהבין מה מניע אותו.
דרך אחרת היא לזהות טרנדים, שלעיתים כבר הפכו לצרכים של קהל היעד. לדוגמה, טרנד הבריאות שהצגנו קודם. כיום המשווקים עושים בו שימוש גם בתחומים פחות טריוואלים, למשל, בתחום כלי הבישול, בו מנסים לשכנע אותנו שכלי מתוצרת מסוימת הוא עמיד יותר ולא פולט אדים רעילים כאשר הוא נשרט או נחשף לחום גבוה.

זיהוי טרנדים הוא אמנם שיטה טובה לבידול בגלל תופעת העדר של הצרכנים והתכונה שלהם ללכת אחרי מה שפופולרי ברגע זה, אך היא עלולה לפגוע במוצרים בעלי מחזור חיים ארוך במיוחד, הנתפסים כבעלי ערך מוסף רק באספקטים ספציפיים מאוד. לכן , ברוב המקרים חשוב ליצור בידול ביותר ממובן אחד, או לזהות מבעוד מועד את הטרנד הבא, ולהשיק מוצר משודרג לפני המתחרים או ליצור מהדורות מיוחדות (כמו אוסם שיצרה במבה בצורות מיוחדות ללא שינוי בטעם).