כיצד מאתרים את המתחרים?
איתור המתחרים בסביבה העסקית היא אחת המשימות החשובות והראשונות שיש לבצע , עוד בשלב בניית תכנית שיווק ראשונית. אם נדע מה נקודת החוזק והתורפה של המתחרים, נוכל לפנות אל קהל היעד הרלוונטי ולהציע לו משהו שלמתחרים עדיין אין.
באותו אופן, נוכל לבחור שלא להבליט נקודות בהן יש למתחרים יתרון, וכך לא ניכנס איתם לעימות חזיתי ומלחמה שיווקית שתותיר אותנו עם הלשון בחוץ (ראו את מקרה רשתות הסופר הגדולות שהצליחו בעיקר לבלבל את הצרכן עם שלל הפרסומות וההשוואות שהרעיפו עליו).
כיצד מאתרים את המתחרים באמצעות הרשת?
רשת האינטרנט היא בדרך כלל המקום הטוב ביותר לאתר בו מתחרים, כיון שכיום, כמעט כל עסק נמצא ברשת ומאגר המידע העסקי ברשת גדול מאוד. לעיתים לא נצטרך בהכרח למצוא את אתר האינטרנט של המתחרה הפוטנציאלי, ונוכל להסתפק ברשומת מידע אודותיו. עם זאת, תכנית שיווק צריכה להיות יעילה, ולכן יש לתת עדיפות לאיכות על פני הכמות.
במידה והמתחרים שלנו פועלים בשוק הישראלי המקומי, נוכל בדרך כלל להסתפק בחיפושים רלוונטיים בגוגל ולשלוף אותם משם. יש לשים לב שלעיתים יש מספר אתרים השייכים לאותו גוף, ולכן מומלץ לוודא שאין כפילויות במספר הטלפון או בכתובת בה ממוקם העסק (במידת הצורך, אפשר לבדוק ישירות את הכתובת שמקושרת לשם המתחם, הדומיין).
במידה והמתחרים שלנו פועלים בחו"ל, לא תמיד נוכל למצוא בקלות את אלו שמאיימים אלינו באופן ברור, כיוון שיהיו עשרות תוצאות רלוונטיות (במיוחד בארה"ב). במקרה כזה, ייתכן שנאלץ לפנות אל מאגר נתונים כלכלי ולבדוק מיהן החברות הגדולות ביותר בתחום הספציפי. לדוגמה, חברת המחקר D&Bנחשבת לאחת החברות הגדולות ביותר בעולם לניתוח מידע עסקי (יש לה גם אתר בעברית בו ניתן למצוא עסקים רבים שלא רשומים באינדקסים כמו דפי זהב).
אם השוק שלנו הוא שוק מקומי מוגדר מאוד כמו שכונה מסוימת בניו-יורק, נוכל להיעזר גם באתרים מקומיים כגון Yelp ולבדוק אילו עסקים מקבלים את הפידבק החיובי ביותר מהגולשים. בשנים האחרונות יצרה גם גוגל מאגר של עסקים מקומיים בשם Google Local בו אפשר למצוא סיכום של כל הביקורות ברשת אודות עסק מסוים.
כיצד נדע אילו מתחרים מהווים את האיום הגדול ביותר?
נניח שאנחנו כבר בשלב מתקדם של בניית תוכנית שיווקית והצלחנו למקד רשימה של עשרה מתחרים פוטנציאלים. כיצד נדע מי מהם מהווה את האיום הגדול ביותר עלינו? להלן מספר נקודות מפתח שאפשר לחשוב עליהן:
- האם המתחרה מפתח טכנולוגיה ייחודית שנועדה לענות על אותו צורך שלנו (לדוגמה – כרטיסי גירוד אלקטרונים) ?
- האם המתחרה נוכח בכל השווקים הגיאוגרפיים בהם גם אנחנו מתמקדים?
- האם המתחרה רווחי או מצהיר על הפסדים שנה אחרי שנה? (ניתן להתבונן בדוחות לבורסה)
- האם המתחרה ידוע בתור מותג בשוק בו הוא פועל ? (לדוגמה – קוקה קולה, אינטל)