אדריכלות תוצאות באינטרנט

האם חברה יכולה למתג את עצמה באינטרנט בלבד?

בשנים האחרונות רואים יותר ויותר עסקים וחברות עם שמות לועזיים כמו למשל "מנעולן4יו" או "קאווצר2מי". עסקים אלו מיצבו את רשת האינטרנט כזירת המיתוג העיקרית שלהן , וברשת כידוע, האנגלית שולטת ביד רמה.

אסטרטגיה שיווקיתנשאלת השאלה האם חברות אלו יוכלו לנצח לבסס אסטרטגיה שיווקית על גוגל ופייסבוק בלבד, והתשובה היא לא בהכרח חיובית…

בניגוד לערוצי פרסום מסורתיים כגון פליירים, פרסומים בעיתונות או על שלטי חוצות, רשת האינטרנט משתנה ומתקדמת כל הזמן. מה שעבד היום בגוגל או בפייסבוק, לא בטוח שיעבוד מחר. אם חברה מסוימת מבססת את גיוס הלקוחות שלה רק על הופעה בעמוד הראשון של גוגל, מחר היא עלולה לגלות שעדכון כזה או אחר דחף את האתר שלה למטה, והוא איבד לא פחות מ – 90% מהקונים הפוטנציאלים (הסיבה היא שרק 10% מן הגולשים ממשיכים לעמוד השני והלאה). גם בפייסבוק שום דבר לא בטוח, ומיום ליום פייסבוק מוצאת עוד ועוד דרכים יצירתיות לגבות כסף מבעלי אתרים ולצמצם את החשיפה שעד כה קיבלו בחינם.

אין הדבר אומר שבחירה ברשת האינטרנט כערוץ השיווק העיקרי היא אסטרטגיה שיווקית גרועה, אלא שחברה שמחליטה להשתמש בה כערוץ המיתוג העיקרי שלה, חייבת להשקיע את מרבית מאמצי השיווק בשמירה על נוכחות בכל המדיומים האפשריים ברשת (החל ממנועי חיפוש, דרך הופעה באתרים הגדולים ועד לרשתות חברתית). בנוסף לכך, ראשי החברה חייבים לשאול את עצמם אם השם שלה מספיק קליט וזכיר גם מחוץ לרשת. אם נחזור לדוגמה שהבאנו בפתיחה, locksmith4u.co.il זו אולי כתבות שקל לזכור כאשר מקלידים אותה בדפדפן, אבל מנעולן שיכתוב על כרטיס הביקור הפיזי שלו "מנעולן4יו", עלול ליצור לעצמו לכל הפחות אי נעימות רבה (כמה דקות בדיוק הוא השקיע בבחירת השם הזה ומה זה אומר על רמת השירות שלו, יחשוב לעצמו הלקוח הממוצע…).

גם גוגל עוברת למיתוג פיזי

מי שעדיין לא השתכנע, צריך רק להסתכל על שירותים כמו "גוגל מקומות" על מנת להבין שגם חברות החיפוש הגדולות הבינו שעסקים צריכים לקבל חשיפה גם מחוץ לרשת. ב – "גוגל מקומות" בעל עסק חייב לציין את המיקום הפיזי שלו כדי להופיע בתוצאות החיפוש, וסביר להניח שהוא לא יגיע למקום טוב במיוחד בלי לצרף לכרטיס הביקור האינטרנט שלו גם תצלום של חלון הראווה או לכל הפחות לוגו המשרד שלו (עסקים רבים נפלטים מן השרות בשל אי היכולת להוכיח שהם עסקים אמיתיים ולא "משרדים וירטואליים"). אם גם גוגל אומרת "אסטרטגיה שיווקית ברשת לא יכולה להתבסס על אתרי אינטרנט בלבד", אז מי אנחנו שנתווכח?
לסיכומו של עניין, מיתוג ברשת האינטרנט הוא אמנם חיוני והכרחי להצלחה של עסקים בעולם של היום, אך חשוב גם לזכור שבסופו של דבר, קהל היעד האמיתי שלנו נמצא בעולם האמיתי ולא רק בתוך העולם הוירטואלי.